Seimas po pateikimo pritarimo Atliekų tvarkymo įstatymo ir Rinkliavų įstatymo pakeitimams, kurie leis užtikrinti, kad būtų įgyvendintas principas „teršėjas moka“.
Numatoma, kad visos komunalinių atliekų ir joms nepriskiriamų buityje susidarančių, surenkamų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, kurioms netaikomas gamintojo atsakomybės principas, tvarkymo sąnaudos įtrauktos į vietinę rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą.
Atliekų tvarkymo įstatymo papildytas nauja sąvoka „komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos“. Kad neribotų savivaldybių pasirinktų, kokios komunalinėms nepriskiriamos ir buityje susidarančios atliekos gali būti jų tvarkomose organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, baigtinis kitų buityje susidarančių atliekų sąrašas nesudaromas.
Planuojama, kad į regionines kainas būtų galima skaičiuoti ne tik su komunaliniais, bet ir su kitais buityje susidarančių atliekų tvarkymu susijusių sąnaudų, įskaitant statybines, neapmokestinamų padangų, pvz., dviračių, neįgaliųjų vežimėlių, riedučių, riedlenčių, paspirtukų, vaikiškų ar kitokių vežimėlių padangų ir padangų, sveriančių mažiau kaip 3 kg, atliekas.
Siūloma patikslinti, kad į liavos dalį, susijusią su Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) reguliuojama komunalinių atliekų tvarkymo kaina, būtų įskaičiuojama visų regioninių atliekų tvarkymo centro valdomų atliekų surinkimo ir žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelių bei buitinių atliekų tvarkymo susidarančių statybinių atliekų sąnaudos.
Į savivaldybių skaičiuojamą rinkliavos dalį būtų įskaičiuojama komunalinių ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimo infrastruktūros įrengimo, priežiūros, atnaujinimo bei plėtros sąnaudos, šių atliekų apdorojimo sąnaudos patiriamos VERT nereguliuojamoje veikloje. Taip pat atliekų prevencijos skirtų priemonių, numatytų Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane, regioniniuose ir savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose įgyvendinimo sąnaudos.
Nustačius, kad atliekų prevencijos priemonių įgyvendinimo sąnaudos bus traukiamos į komunalinių tvarkymo paslaugų regiono kainą, būtų prisidėta prie daiktų, dar netapusių atliekų, pakartotinio naudojimo skatinimo, atliekų turėtojų generuojamų atliekų kiekio mažinimo, atsakingo elgesio tvarkos atlieka formavimo.
Tikimasi, kad priėmus šiuos pakeitimus, bus ištaisyta teisinė spraga ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo sąnaudos gali būti įtrauktos į rinkliavą ar įmoką, savivaldybėms nereikės ieškoti kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo finansavimo šaltinių. Pakeitimas prisidės prie nelegalaus kitų buityje susidarančių atliekų atsikratymo gamtinėje aplinkoje rizikos mažinimo.
Siūloma nustatyti, kad sprendimą dėl patvirtintų naujų rinkliavų ar įmokų dydžių taikymo pradžios ir trukmės savivaldybės taryba, atsižvelgdama į tarybos patvirtintos regioninės kainos galiojimo laikotarpį, į rinkliavos ar naujojo dydžio patvirtinimo datą.
Atsižvelgiant į kad galise savivaldybėse dėl skirtingų rinkliavos ar mokos dydžių, savivaldybių taryboms paliekama diskrecijos teisė nustatyti, kada įsigaliotų nauji rinkliavos ar įmokos dydžiai.
Siūlomi Atliekų tvarkymo įstatymas ir Rinkliavų įstatymo pakeitimai kartu su lydinčiaisiais įstatymo pakeitimais buvo pateikti su visuomene, socialiniais-ekonominiais partneriais, suinteresuotomis institucijomis ir šiuo metu yra Vyriausybei.
Tačiau dalis įstatymo pakete nurodytų pakeitimų atskirti ir pateikti Seimui atsižvelgiant į jų svarbą ir kuo skubesnio įsigaliojimo reikia, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodaros reguliavimo procesas vyktų sklandžiau.
Daugiau naujienų rasite portale Miesto naujienos.